Linia kolejowa z Wałbrzycha do Kłodzka

Połączenie pomiędzy Kłodzkiem a Wałbrzychem powstało w latach 1876-1880 jako kolejny etap rozbudowy Śląskiej Kolei Górskiej (Schlesische Gebirgsbahn) realizowanej przez rząd pruski w II poł. XIX wieku. Docelowo linia miała wchodzić w skład nowej trasy łączącej Berlin z Wiedniem. Budowę linii kolejowej podzielono na dwa etapy. W pierwszej kolejności powstał, łatwiejszy do zrealizowania, odcinek pomiędzy Kłodzkiem a Nową Rudą. Drugi odcinek, łączący Nową Rudę z Wałbrzychem Głównym, otwarto dla ruchu rok później, po wybudowaniu kilku wiaduktów i mostów, oraz po wydrążeniu trzech tuneli. W latach 1907-1913 jednotorową trasę przebudowano na dwutorową. Opisywana trasa jest bardzo malownicza i prowadzi przez teren górzysty, poprzecinany licznymi dolinami, rzekami i drogami. Dodatkową atrakcją są tu trzy tunele. Jeden z nich, wydrążony pod górą Mały Wołowiec w latach 1909-1911 ma długość 1601 metrów i jest to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Tunel ten położony jest miedzy stacją Wałbrzych Główny a przystankiem Jedlina Górna. W latach 2018-2019 przeszedł kompleksowy remont.

Powrót do listy
Linia kolejowa z Wałbrzycha do Kłodzka
,